Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.02.2010 10:01 - Реформа в здравеопазването
Автор: gulenov Категория: Други   
Прочетен: 1444 Коментари: 0 Гласове:
0



Аз съм провинциален лекар и със сигурност такъв ще си остана.Моята гледна точка е точка на човек,който повече от двадесет години работи на т.нар. „преден фронт” на здравеопазването-общинското здравеопазване.Този фронт,който ще остане, независимо от реформите и преобразуванията на системата.Известно ми е,че по реформата работи екип,който има значително по-глобален поглед от мен върху нещата.Но фактът,че аз съм един от тези,които са на „върха на шиша”,ми дава основание да изкажа моето становище.Без да парадирам,но моите идеи не са от вчера и съм ги споделял и с предишни управляващи здравеопазването/без да получа отговор,разбира се/.

1.      По отношение големия брой общински болници-смятам,че те са много и не трябва да използуваме йезуитщини от типа-преобразуване и т.н.Болници трябва да се затварят-ясно и точно.Това трябва да е политико-икономическо решение,взето на база на точни и публично ясни критерии-демографски;географски;транспортни.Не споменавам областното разпределение,не споменавам икономическото състояние на болниците,не споменавам проблема за настоящия медицински персонал.Фактът,че болниците са общински търговски ЕООД-та е абсолютна пречка,затова трябва да бъде законово елиминиран и нещата да се решат бързо и дръстично.Когато една болница бъде адекватно географски ситуирана и в нея се съсредоточи съответния интегрален регионален икономически ресурс;когато има регулярен транспорт до тази болница,тогава и персоналът и болните ще искат да отиват в нея и разстоянията от порядъка на 30-50 км. няма да са проблем./Мога да дам конкретен пример и ако не го правя,то е защото във всички случаи ще има негативна реакция спрямо мен-аз все пак съм дребна провинциална пионка/.

 

2.      Огромна пречка за реформиране,според мен,в момента представляват Законът за лечебните заведения и Медицинските стандарти/парадоксално но факт/.В момента всичко се мери с „един аршин” под предтекст:осигуряване на еднакво медицинско обслужване на всички пациенти.Аз съм много ЗА,но смятам че е практически невъзможно.Моето лично становище е,че общинските болници трябва да бъдат точно и целево регламентирани в закона-като структура,обем на работа и нива на отговорност.Истина е,че стандартите по различните специалности трябва да осигурят еднакво ниво на медицинската помощ.Но всички в системата знаят,че не е така.С това са наясно и тези,които пишат стандартите-не случайно от всички елитни болници искат разлика в заплащането по едни и същи клинични пътеки/като еманация на медицинската помощ при лечение на различните заболявания/.В никакъв случай не омаловажавам собствения си труд,както и смело мога да кажа,че осигуряваното качество в отделенията,където съм работил,не отстъпва на елитните клиники.Въпреки това е ясно,че условията в общинските болници са по-лоши и разходите са по-малки/реализираме интелектуално-интуитивна медицина при недостатъчност на съвременна апаратура/;обемът на изпълняваните дейности,като брой операции,раждания и т.н. е по-малък от този в елитните клиники и е под изискуемите цифри/нямам точни данни,но се съмнявам някоя общинска болница да изпълнява тези показатели/.Това не би трябвало автоматично да води до прекратяване на дейността в общинските болници.Даже и да се закрият голяма част от тях,няма гаранции,че оставащите ще изпълнят всички критерии,както  областните и университетските такива.Смятам,че нормативно трябва да бъде регламентирано това,което е факт от години и още повече-сега.А именно:общинските болници трябва да посрещнат „масовия пациент” и да решат спешните и сравнително стандартни и не толкова тежки медицински казуси.Ясно е,че в периферията не може,а и няма смисъл да се извършва „висш пилотаж” на диагностиката и лечението,било то консервативно или оперативно.Просто не може да се предостави комплексност и завършеност на подхода.Но мисля,че ще бъде огромна грешка ако се допусне да стане това,което от години се провокира-автоликвидация на „периферията” и насочване на цялата патология към „центъра”.Това сигурно ще бъде преизгодно за „центъра” в чисто финасов план,но не мисля че ще реши проблемите нито на здравеопазването като система,а още по-малко на болния човек.

 

3.      Болница за долекуване-ЩО Е ТО?Да знам че и в момента има такива и работят.Но говорим за масово преструктуриране на съществуващи здравни заведения.И затова смятам,че нещата трябва да се регламентират нормативно-ясно и точно:структура;управление;финансиране;точно определени задължения.И това трябва да е политическо,командно-административно решение,ако искаме да се осъществи.Остави ли се на „добрата воля” на общинските съвети-нищо няма да се получи.Причината е,че в голямата си част състава на тези съвети е от медицински некомпетентни хора с псевдоместнически позиции,които в името на един бъдещ нов избор не биха приели непопулярни управленски решения.Използувам израза „непопулярни” ,а не „неправилни”,тъй като на практика не знаем дали ще са правилни или не.Ето,аз съм хирург.Да,двадесет и три години работя „пенкилер” хирургия-всичко,което се налага и което мога.Имам специалности по обща и детска хирургия и здравен мениджмънт,както и още доста проведени курсове и специализации.Въпреки това ми е ясно,че в настоящите условия, „голямата хирургия” за мен е неосъществена и невъзможна мечта-голяма част от това,което мога,което съм работил дълги години и което все още мога да работя,”не  ми е разрешено”.Вероятно ще трябва да роботя в такава болница за долекуване.Но,искам да знам какво е това!Може пък да ми хареса?!

Така че,колеги,управляващи здравеопазването,затворете очи и кажете „ХОП”-ПРИЕМАМЕ НАЦИОНАЛНА ЗДРАВНА КАРТА/а тя практически е сътворена преди повече от сто години и то, не лошо!/ И Я ПРАВИМ ЗАДЪЛЖИТЕЛНА.

Уверявам Ви,по-лошо няма да стане.Но в ясна и регламентирана среда,може би „ЩЕ СЕ ОПРАВИМ”?

 


Тагове:   реформа,


Гласувай:
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: gulenov
Категория: Други
Прочетен: 30340
Постинги: 3
Коментари: 8
Гласове: 4
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031